Setkání na Vltavě: Nová platforma pro metropolitní rozvoj
Když jsme připravovali první ročník konference o udržitelné dopravě v Praze a jejím okolí, měli jsme jeden jasný cíl: vytvořit prostor pro otevřený dialog, kde se nejen mluví, ale také naslouchá. A přesně to se na palubě našeho elektrického katamaránu Anna Carolina povedlo.
Díky skvělé spolupráci s Ondřejem Férem, který akci pomohl koncipovat a moderovat, vznikl skutečně otevřený panel, ve kterém zazněly nejen vize, ale i konkrétní zkušenosti, návrhy i překážky, které dnes brání posunout dopravu v Praze směrem k větší udržitelnosti.
⚓️ Sdíleli jsme příklady z praxe i limity systému.
Marek Zděradička ukázal, jak efektivně a ohleduplně se řeší městská logistika třeba v Paříži.
Jakub Šimáček otevřel téma stavební logistiky po vodě – včetně konkrétního srovnání ceny, času a uhlíkové stopy.
Lubomír Fojtů mluvil o potenciálu vodní dopravy, která je v Praze dlouhodobě podceňovaná.
Daniel Nedvěd měl velmi zajímavou přednášku o cestovním ruchu.
A nechyběly ani pohledy na roli železnice, veřejné dopravy či přechod k bezemisní budoucnosti.
🙏 Děkujeme všem, kteří na palubě sdíleli svůj pohled – třeba Vladimíru Kremlíkovi, Renému Nedělovi, Martinu Schejbalovi, Martinu Veselému, Oldřichu Sládkovi a dalším skvělým lidem, jejichž přítomnost posunula celou debatu dál.
Zaznělo toho hodně – a zaznělo to upřímně a bez ideologie. Právě díky tomu máme za to, že tahle konference nebyla koncem, ale začátkem něčeho většího.
🛠 Z této diskuze vzešel impuls ke vzniku nové otevřené platformy, která má ambici propojit veřejné i soukromé aktéry a nastavit základní pravidla pro dlouhodobě udržitelný rozvoj metropolitní oblasti. Cílem je vytvořit skutečně funkční prostor pro spolupráci napříč politikou, byznysem i odbornou veřejností – bez formálních bariér, zato s důrazem na konkrétní výstupy.
„Bylo pro nás ctí být hostiteli této konference. Od podobných setkání si slibujeme racionální debatu bez ideologických schémat, zato s konkrétním dopadem. Vltava má potenciál být dopravní tepnou, kterou v minulosti byla a kterou se znovu může stát,“ uvedl zakladatel Prague Boats, pan Richard Vojta,.
Podporu iniciativě vyjádřil také Lukáš Hradský, předseda lodní sekce Svazu dopravy a majitel Evropská vodní doprava | EVD:
„Celý segment vodní dopravy dlouhodobě čeká na to, že přejdeme od slibů k činům. Tato akce je začátkem procesu, kdy budeme o vodní dopravě mluvit jako o plnohodnotné, ekologické a ekonomické alternativě.“
🌍 Až příště budete stát v koloně za kamionem se stavebním materiálem, budeme vědět, že už někdo přemýšlí, jak to změnit. A že to nemusíme vzdávat.
